Endelig, efter flere års venten har jeg købt en Mercedes S-klasse!

Det her er enten verdens længste “to do” liste eller også har jeg købt en af verdens mest prestigefyldte biler til under 1/7 af nyprisen.

Uanset hvad, har jeg købt mig endnu en af mine drømmebiler.

Mercedes S500 parkeringskælder

 

Valget blev en 2006 Mercedes S500 lang med ALT i udstyr.

Her er hele beskrivelsen af bilen og udstyrslisten

 

Options liste

 

Som min gode ven Christian Weber fra Weberbiler sagde så har jeg købt, verdens længste “to do” liste OG en af verdens lækreste biler.

Derfor har jeg valgt at lægge min to do list op her så i kan følge med i, hvordan jeg løbende løser de opgaver jeg kommer ud for med bilen.

 

Det er meningen, at jeg løbende, som opgaverne bliver løst vil beskrive kort, hvad problemet var og forhåbentligt, hvordan jeg løste det.

Det håber jeg kan være med til at hjælpe med, at skabe et billede af hvor komplicerede reparation og service opgaver er på en ældre luxus bil.

Måske vil min tilgang endda inspirere dig til at vælge Skoda Octaviaen fra og vælge en ældre luxusbil til 😉

Listen vil blive opdateret efterhånden som ting går i stykker på bilen eller jeg finder steder hvor jeg har lyst til at opgradere bilen.

 

 

To do listen:

 

Er udført

Dæk

Allerede da vi besigtigede bilen i Düsseldorf vidste vi at der skulle nye ruller på hele vejen rundt…

Fordækkene havde revner pga. alder og bagdækkende var blankslidte.

Egentligt har jeg gået og udskudt, at udskift edækkene da jeg siden jeg så bilen i Tyskland har overvejet at skifte hjulene ud til nogle mere neutrale sølvfarvede fælge.

MEN…

Nu var det blevet for galt med bagdækkene…

 

Slidte dæk på Mercedes

 

Jeg tænker at det vist var bedst at Bent betjent ikke ikke havde set tilstanden af dækkene!

Til mit forsvar skal det siges, at det meste af sliddet lå i timerne op til udskiftningen af dækkene 😉

Efter en tur på liften og en meget omhyggelig behandling, for ikke at beskadige dæktryks senderne, fik min Mercedes s500 nye dæk sat på.

2stk. 255/40-19

2stk. 275/40-19

Valget faldt på Dunlup, ville helst have haft Continental Sport Contact 2 på, men så skulle jeg vente en uge mere på levering ved dæk manden…

Mercedes på lift

 

I hver fælg sidder der en lille sender i ventilen der hver sender et radio signal til bilens command. Senderen bliver opladet når hjulet rotere så ingen brug af batterier her…

 

dæktryks sender

 

Nu kører den næsten som en Mercedes s500 bør…

Bortset fra at dæk manden sagde at jeg bude få lavet en firehjuls udmåling på den da sporingen er gal i alle fire hjørner…. Mere om hvordan det går senere 🙂

/Mads

 

Forstærker

Læs her hvordan jeg fejlfinder på mit problem med lyden i min Mercedes S500. Den er hel men tricket til at finde fejlen viser sig at være dejlig simpel.

Panorama af Mercedes w221 baggagerum

Bare det at finde rund blandt de forskellige komponenter i bagagerummet kan være en udfordring.. Men jeg fik styr på det og sparede mig selv en masse tid og $$$

Artiklen bliver frigivet fredag 22/4-2016 så hæng på 😀

/Mads

 

 

Reperation af askebæger i mercedes S500

Problemet var, at mekanismen ikke ville lukke automatisk. Det er meningen at man, når man trykker på låget til askebæget kan enten skubbe det mod åben. derefter med et kort tryk på låges skal låget langsomt lukke af sig selv. Denne mekanisme var træg og kunne ikke lukke låget helt.

 

Askebæger mercedes s500

 

55pund plus fragt….!

Jeg tror bare jeg prøver at reparere det selv 😉

 

Løsningen var at tage askebægeret ud, det var hurtigt klaret, der sidder to skruer gemt i kop holderen og så skal stikke til cigarettænderen afmonteres og så kan det hele tages ud.

Jeg gjorde alle glide skinner på bagsiden af låget rene så godt jeg kunne med en klud(Ikke sæbevand da det kan give skjolder på læderet) og bagefter smurte alle skinne med silikonefedt. Jeg bruger silicone fedt da det ikke er så slemt til at tiltrække støv og snavs. efter et par prøve åbninger og lukninger af låget måtte jeg konstatere at der skulle mere til.

Tilbagetræknings mekanismen sker ved hjælp af to spiral fjedre placeret på bagsiden af askebægerets underside. Jeg spændte begge fjedre to ekstra omgange om deres akse. Nu virker lukke mekanismen som man kan forvente i Mercedes’s topmodel.

 

K&N filter

 

Læs HER hvordan jeg greb den opgave an og se det overraskende resultat!

udskiftning af kN filter indsats

 

 

Udlæsning af fejlkoder

 

Jeg lånte en tester af en god ven for, at se hvad der lå gemt af fejlkoder i bilens systemer. Hvis du ikke kender en der har en tester du kan låne,  (nej… en tester til 200kr fra ebay er ikke nok her) så spørg din lokale mekaniker. Selv små værksteder har en tester og udlæser og udskriver gerne fejl for dig.

Ofte kører de med faste priser på 2-500kr, men hør på det værksted du plejer at bruge. Ofte vil de gerne gøre det i forbindelse med andet arbejde på bilen.

Da der nu er tale om en Mercedes S500 ville det være optimalt, hvis jeg havde kørt til et Mercedes værksted og fået sat en MB-STAR tester på, som er Mercedes’s egen tester men hey… nu prøver vi lige den gratis tester først.

Da vi var i tyskland og se på bilen havde vi også testeren med og vi vidste derfor allerede der at der lå flere fejl gemt i bilen.

 

Her er hvad testeren gav af fejlkoder.

 

mercedes fejlkoder

 

Ser det helt sort ud???

 

Læg mærke til at der er en rød tråd i nogle af fejlene.

I de fleste af fejlene får vi at vide at der er kortsluttet til plus eller at kredsløbet er brudt…

Vi får også tre komponenter oplyst hvor der er registreret en kortslutning til plus eller et brudt kredsløb…

Komponenter:

Y1 9/2 (water valve)

B1 0/11 (Rear air conditioning evaporator temperature sensor)

B1 0/2 (Left heat exchanger temperature sensor)

 

Noget andet vi får fortalt er at data busserne “AC BUS” og “LIN BUS” har registreret kortslutning til plus eller afbruds kredsløb. Mit gæt er at databusserne bare fortæller at der er komponenter på databussen der har afbrudt kredsløb.

Hvis testeren har ret så må det være sådan, at hvis jeg måler på stikkene i de fejlbehæftede komponenter, vil der ikke være nogen gennemgang til stel(minus).

Altså emnerne er brændt af….

Det er selvfølgelig ikke sikkert at emnerne er brænd af, der kan sagtens være problemer i stikkene eller ledningerne til komponenterne.

Men nu ved jeg hvor jeg kan starte.

Jeg starter med at måle komponenterne igennem, og så må vi se hvilke dele der er defekte og om det kan repareres 🙂

 

Den sidste fejlkode den smed af sig er 5501. Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op med den endnu men har en mistanke om at det er noget der hænger sammen med opdateringen af softwaren, hvilket jeg skal have gjort ved Mercedes.

Det kan også bare være at en tidligere ejer har fjernet sikringerne.

Systemets funktion er at hvis bilen tror at den er ved at køre galt så spænder den selerne ind så man bliver trukket tilbage i sædet. Hvis man nu godt kan lide at køre lidt “friskt” kan dette være pi#¤%& irriterende, så….

 

Jeg vil bare sikre mig, at alt hvad jeg ved der er i stykker er repareret inden jeg sender bilen til Mercedes og får lavet software opdateringer.

Mangler

Her er listet de ing jeg stadig manger at lave.

 

Fejlfinding af:

  • Y1 9/2 (water valve)

  • B1 0/11 (Rear air conditioning evaporator temperature sensor)

  • B1 0/2 (Left heat exchanger temperature sensor)

 

MB-star:

  • Telelmatic update

  • NAV 2016 update

  • Føresæde side support

  • AUX skal aktiveres

 

f308 køleskab
Chrome grill
MB-star tester c3?

Soltag service

kabine pleje

blue tooth (købt)

AUX/ipot

motorvask (mangler under batteri)

Instruktionsbog

Lak reperation

Nano coat

Undervogsbeskyttelse

TV-Modul

Telefon oplader (købt)

 

/mads

 

 

 

 

/mads

Skriv dig op til nyhedsbrevet og modtag nyheder fra bruunsgarage! 

You have Successfully Subscribed!