Efter alt for lang betænkningstid tog jeg den eneste rigtige beslutning – Min gamle Porsche 924 turbo havde været skadet i sit tidligere liv, og skaderne var så omfattende at selv helt inde i torpedo tunnelen var der store krøller i bunden, foran gear stangen. Men at skaffe Porsche reservedele kan ofte kræve sin omvej!

Hele torpedopladen var skrot pga. af dårlige reperationer og lapper. og bunden var så medtaget og bulet samt rustet alle steder der havde været forsøgt rettet og repereret.

Efter jeg havde fået karossen sandblæst var alt til åbent skue og skaderne var af et omfang hvor det ikke kunne betale sig at fortsætte projektet og kaste så meget tid og penge i et så ringe udgangspunkt.

Plus at frem for alt ville det være desideret uansvarligt, at smide en måske 300hk motor i og planlægge en at køre den som var den stjålet med et så revnet og svagt karosseri, så ud måtte hele bunden og torpedo pladen!

Bund og torpedoplade til min Porsche 924 turbo

 

 

Puha der skulle en MEGET dyb indånding og to-tre ALE nr. 16 til inden vinkelsliberen fik lov at skære de første centimeter i min ellers elskede bil! Dog var første fase kort process tror der gik en times tid (og måske en ekstra Refsvindinge ALE) så lå hele bunden og torpedopladen på mit værksteds gulv.

Jeg havde forinden svejst få forstærkninger ind i bilen for at sikre mig at den ikke blev så blød at det ville blive umuligt at få det hele til at passe igen. Jeg havde forinden bygget bur i bilen så det holdt på det meste. Heldigvis var arbejdet med de ekstra forstærkninger hele besværet værd og uden bund, paneler og torpedoplade er bilen stadig stiv som et bræt.

Om jeg vælger at lave en primitiv opretterbænk til den når den nye bund skal i vil jeg vente og se når jeg når så langt.

Bund til min Porsche 924 turbo

Nå – Hvad så… Da det er praktisk talt umulig at fremskaffe så meget som en cm^2 karosseriplade og det der endelig findes koster ca hvad en rumfærgeflyvning ville løbe op i var der ikke andenudvej end at finde en donerbil – Jep en 924 skal lade livet for at få mit projekt videre… synd…?  JA!   –  Kan det betale sig…? Aldrig!

Men med et godt projekt for øje og endnu en udfordring som jeg ved vil lære mig rigtig meget(viden er også penge værd!), gik jagten igang! Efter i 6 måneder at have trawlet mobile.de – ebay.com _ ebay.de – ebay.co.uk plus en række danske og svenske online markedspladser for diverse knap så egnede donerbiler fik min søde kæreste en besked på facebook om at jeg omgående skulle ringe til min kusine!

Det skal her siges at ikke nok med at min kusine er rigtig flink og åbentbart har en god hukommelse, så er hun også gift med Kim Clausen og sammen har de Porsche Centrum i Køge og Skovgårds Autolakering. Efter en hurtig telefonopringning og en aftale om pris og afhentningstidspunkt tiggede der et par billed SMS’er ind og det så virkelig lovende ud!

Alt det her skete torsdag og da bilen skulle hentes allerede lørdag var der lidt stress på. Men en hurtig facebook efterlysning af en autotrailer og en venlig far med en bil der næsten måtte trække hele det dyrebare læs var jeg godt på vej videre i mit projekt.

MMS fra Pernille med billede af min Porsche 924 Donorbil

Imod al forventning kig hjemturen fuldstændigt gnidningsfrit trækdyret(VW Golf VI plus) og mandskabet fik sikkert læsset bilen og kørt den lange tur tilbage til Nyborg.

Tålmodigheden var dog sat lidt på prøve med Alfred(Min dreng på 4) men storebror-Emil havde jeg hvervet som børnepasser under turen, så jeg kunne konsentrerer mig om, at komme sikkert hjem og havde endda tid til en kop kaffe og en hyggelig snak med Kim ovre i deres værksted.

Efter en kort rundvisning og snak om de biler han havde inde, fik vi handlet færdigt. Jeg endte med at få et par fine brugte front kalibre(kom til at brække udlufningsniplen i den ene gamle – you live and learn) og et sæt nye originale Porsche ankerplader med, til min 31′ og alt sammen til en meget venskabelig pris som sagtens kunne forsvare køreturen, leje af trailer for de stumper der var at redde på donorbilen.

På vej hjem på autotriler med min Porsche donorbil

Hjem kom dyret og efter en laaaang dag bag rettet – husk altid at læg alle de km til man bruger på at hente trailer og låne bil oven i selve bugserings kilometerne (reminder til mig selv) – og med lidt hjælp fra den store knægt og min havetraktor fik vi den smidt af i indkørslen.

Endelig hjemme med min Porsche donorbil

Hvad så… egentligt var den for fin og jeg syntes det var hårdt nok den gang jeg skar mit gamle karosseri op for at få bunden ud… Mange overvejelser om at lave den til en slags kørende donorbil. Eller bare få det igang så jeg kunne bruge den til hverdag inden jeg ikke kunne strække den længere for at få flyttet delene over i den anden bil…

Men efter mange snakke med mine kollegaer.. venner mig selv og måske også en lille ALE nr.16 kom jeg endnu engang til den igen åbentlyse konklusion at jag bare måtte igang! Og videre!

Hvorfor er det at vi bilelskere altid har denne farvede form for fornuft…? Tænk nu hvis jeg tog og satte fire hvide brede 15″ fælge på… gad vide hvilke biler der deler krydsmål med en 924NA.. Ford Escort MKI og MKII.. hvem kender jeg der kunne have sådan noget liggende…

Hvad med de sparco sæder jeg har til min 924 turbo… og så med undervognen fra min 931. Jeg har faktisk fire gamle justerbare KONI dæmpere og en 23mm front krænger plus en 13mm bag krænger… se nu er vi i gang… Og så to dobbelte webere og en skrap knast plus en brugt MSD tænding og en banan malifold fra ebay… HOLD NU KÆFT MADS!

Det stopper bare aldrig! – Måske er det derfor jeg elsker denne hobby der altid plads til at være kreativ og udfordre fantasien til det yderste!

Faktum er bare, at hvis jeg så endelig lavede alle disse ændringer ville jeg stadig stå med en afgift der skulle betales plus at jeg stadig ville mangle en donorbil!

So on with the show

Et hurtigt opslag på porsche944.dk facebookgruppe ledte hurtigt til interesse for nogle af de stumper og nu kunne jeg se at ikke blot havde jeg købt stumper nok til forhåbentligvis at lave al pladearbejdet færdigt på min 931 så havde jeg også mulighed for at bytte og handle mig frem til endnu flere Porsche reservedele. Og måske endda på sigt med en lille fortjeneste.

 

Skriv dig op til nyhedsbrevet og modtag nyheder fra bruunsgarage! 

You have Successfully Subscribed!