Da vi først havde glasblæst alle delene på Puch Maxien var det åbentlyst, at de øverste bolte der holder fjederbenene på forgaflen havde været løse. Hvilket havde resulteret i at hullerne i toppladen var slidt ovale. Man kan opleve at ens hul kan være svært at inspicere og jeg vil der anbefale at man får hjælp af en god ven, vær dog opmærksom på at diskression her er et must! Vi kunne selvfølgelig have købt en ny topplade med fine, nye runde huller eller været ligeglad som de fleste nok havde været. Men hvad ville bruunsgarage.dk være uden en konstant søgen efter nye opgaver og løsninger på selv små problemer. Uanset problemets karakter eller følsomhed for offentlighedens lys.   Ovalt hul med messing plug En lille prop blev hurtigt lavet i messing. Her blev et af mine ynglingsværktøj – drejebænken igen brugt. Tror snart ikke at jeg har en eneste lille reperation længere hvor ikke den lille maskine er igang! Hvis jeg havde haft en 8mm messing bolt eller lignende kunne det ligeså godt have været anvendt bare der er noget at svejse op imod. Pas her på og udøv ekstra forsigtighed da nogle huller kan have tendens til at tage meget vel imod hvisse typer for propper. Men hvilken som helst kobber eller messing prop kan anvendes når hullet skal behandles.   Ovalt hul efter file arbejde med roterende fil Så frem med et af mine roterende værktøjer. Pas på her og tag her alle nødvendige  sikkerhedsforanstaltninger briller og handsker er et minimum. Og sørg altid for at du har en stabil arbejdsposition og at emnet er spændt godt fast. Jeg brugte min roterende HSS fil på min mini sliber til, at udvide hullet så jeg kunne sikre mig tilstrækkelig penetratioan af svejsningen senere.   Opspænding og klar til at svejse ovalt hul Den lille kant jeg lavede på messing proppen var perfekt til, at klemme på men jeg er sikker på, at hvis man havde en messing bolt kunne bolthovedet have været lige så godt til formålet og givet mindst lige så god støtte under proceduren. Det ses også her tydeligt hvor meget penetration jeg kan få med svejsningen når man fjerne materialet fra den skadede og nedslidte side af hullet.   Reperatioan af ovalt hul svejst Og så er det ellers bare igang med CO2 sprøjten! Fyld hullet med masser af varme. Jeg brugte den højst mulige AMP instilling på mit svejseværk for, at være sikker på max penetration og dermed en stærk reperation af hullet.   Reperation af ovalthul svejst og messing bung slået ud Her ses at efter et par faste slag med en kyndig tekniker hånd, kunne jeg drive proppen ud af hullet igen, hvilket efterlod et fint rundt 8mm hul.   Svejsning slebet ned med luft vinkelsliber Den slags behandlinger efterlader altid lidt oprydningsarbejde men efter få sekunders slibearbejde er svejsningen slebet flad og efterlader en perfekt reperation. Jeg bruger en 50mm 3m roloc slibeskive K36 på en lille luftsliber. De er lidt dyre men virker helt kanon og er virkelig en af mine ynglings værktøjer men er sikker på at en vinkelsliber kunne have klaret opgaven mindst lige så godt hvis man er til de lidt grovere maskiner. Jeg kan bare godt lide den kontrol man har over den lille lette sliber og syntes virkelig man kan lave et pænt stykke arbejde med dem.   Færdig reperation af ovalt hul   Så nemt er det! lige klar til en hurtig tur med stålbørsten og så videre til malearbejdet. Også er hullet endnu engang klar til at tage imod de stød sådan en hidsig Puch maskine kan foresage.

Skriv dig op til nyhedsbrevet og modtag nyheder fra bruunsgarage! 

You have Successfully Subscribed!