Det er ikke første gang jeg har manglet en dyse tester, så derfor tænkte jeg, at den var tids-investeringen værd. En dyse tester bruges både til at fejlfinde på evt. defekte dyser. Eller lave en dysetest hvor man kontrollere spray mønster og åbningstid for, at vide om ens dyser trænger til udskiftning.

I dette tilfælde gjaldt det bare om, at få renset dyserne i reservdelsbilen (læs mere om den her) godt igennem så bilen kunne startes og jeg kunne fastsætte om der var stumper i bilen der var ødelagt.

Jeg ville virkelig gerne have et billede af bilens stand inden jeg skilte den ad og startede med at sælge stumper som f.eks. gearkasse eller motordele.

 

Don kraft til dyse tester

 

Når biler står stille længe kan man være sikker på at brændstoffet der er i bilen bliver gammelt. Man kan kende det på den helt specielle og ubehagelige lugt det har. Samtidig får det en mørk brunlig farve.

Men ud over at gammel benzin ikke kan brænde, hvilket i sig selv giver nogen udfordringer i en forbrændingsmotor ;), så vil benzinen danne en lak-agtig masse som gør, at små passager i karburatore, pumper og ikke mindst dyser stopper til. Det var netop sidstnævnte der var sket i min Porsche.

Porsche 924 og mange andre tyske biler fra den æra er udstyret med en makanisk/elektrisk indsprøjtning der hedder CIS eller bosh jettronik. Jettronk systemet er lavet i flere variationer bla J, K, og L dem kan se mere om her i denne lækre video, hvis du som mig åbentbart har masser af tid til sidespring i projekterne 😉

 

Adskillelse af donkraft

 

Har du studset over billederne af donkraften endnu? Nu skal du høre..

Egentligt er en donkraft bare en pumpe der tryller et stempel op. Dette er en mekanisk genialitet der kan bruges til masser af ting men det skal vi ikke snakke om nu.

Min plan er nemlig, at ødelægge den lidt, for så, at trasfor-omfor-modificere den til verdens mest simple og billige dyse tester (så er den ide vidst også solgt grundigt nok).

Ideen er at, hvis jeg fjerner stemplet og istedet leder det hydrauliske tryk videre ud til en dyse så kan jeg pumpe frisk benzin eller rensevæske, igennem mine dyser og dermed rense og teste deres funktionalitet.

GENIALT IKKE?

Detsværre kan jeg ikke helt tage æren for ideen (selv om jeg gerne vil prøve på det). Igen lod jeg google og en idemappe starte projektet.. Ja hvis du har læst tidligere artikler ved du hvad jeg snakker om. Ellers så start her!

 

Tømning af donkraft

 

Ud med Olien! der sidder en lille gummiprop på siden af donkraften der bruges til at servicere pumpen… Den funktion genbruger vi senere da det vil være her at vi kommer til at kunne tilføre væske i dyse testeren.

Men lige nu bruger vi bare åbningen til, at dræne donkraften men gemmer proppen da den senere, skal bruges som pakning for påfyldningsstudsen.

 

Donkraft skilles ad

 

Væk med stemplet, det kommer vi ikke til at bruge igen. Jeg gemmer altid den slags så måske dukker den op igen i et anden projekt engang.

Bemærk at billederne er taget i det gamle væksted…

MMmmmmmm.. Varme i gulvet, værkstedsbord, skabe og lys… civilisation…

Savner SÅ meget komforten i det gamle værksted…

Savn må for tiden bare veksles til motivation til, at komme videre med mit nye værkstedsbyggeri.

 

Drejning af omløber

 

Omløberen der sad i donkraften drejede jeg ned så jeg kunne give den en prop… Drej altid den vigtigste del først og få det andet til at passe…

ALTID!

Det er brænd ærgeligt at lave en fejl på den del der ikke kan udskiftes 😉 Denne regel gælder i alle processer prøv, at tænk et skridt eller to frem når du tilpasser.

Brug fremgangsmåden hver gang så sikre du, at det er en indgroet vane, dette mindsker risikoen for, at du foretager sådanne fejl når det virkelig gælder. Vaner og processer er ALT når det handler om kvalitet af dine produkter!

I forsvaret anvender man et begreb der hedder: “Train as you fight” overfør det til dine projekter så selv om du arbejder med ikke kritiske emner så øver du stadig at være skarp og præcis.

Fejl lavet på ikke kritiske opgaver er gratis træning!

 

Lølvloddet plug

 

Da de to dele var færdigbearbejdet (og jeg var færdig med at ævle løs om kvalitet) fik jeg en ven til at hjælpe med at sølvlodde de to dele sammen.

Hvordan man laver en god sølvlodning må vi tage en anden gang, der var en grund til at jeg måtte have en vens hjælp med dette. Umiddelbart så det ikke specielt kompliceret ud og havde jeg ikke haft muligheden for at få det loddet havde jeg bare skåret gevind i og brugt tætningsmiddel.

Bemærk at der også er blevet boret og skåret gevind i omløberen, så jeg kan montere udgangen på min dyse tester senere.

 

Svejst hul

 

Inde i donkraften er der to små retur huller, dem skal vi heller ikke bruge så de skal blokeres.

Den første krævede lidt tænkeri, da hullet er placeret midt på et gevind… Men heldigvis så jeg, i en Refsvindinge Ale’s klare lys, at jeg bare kunne svejse den til fra bagsiden.

Om det var øllen eller pladsmanglen i røret der gjorde at svejsningen ligner #¤%&/ vil jeg lade stå usagt…

 

lille hul proppes

 

Det andet hul sidder i omløberen det blokkede jeg af ved at bore det op, skære et gevind og med lidt tætningsmasse satte jeg en set-skrue i og så var den skruppe barberet.

 

Færdig dyse tester

 

Resten er egentligt bare at tilpasse dyse testeren til dit formål. Jeg monterede fittings så jeg kunne bruge brændstofrøret fra bilen direkte på testeren. Men det er her du skal gøre det nemt for dig selv om lave den konfiguration der passer netop dit projekt.

Alt efter hvilke type dyse jeg vil teste med dyse testeren kan jeg sætte et måleur på der passer til åbningstidspunktet for dysen. PERFEKT!

Så nu kan jeg teste og justere de fleste BOSCH dyser men min nye dyse tester.

Vil du læse flere artikler hvor jeg fabrikerer ting i værkstedet så klik på kategorien ude til højre→. Du kan også, hvis du ikke allerede har gjort det, følge med på de sociale medier eller mit nyhedsbrev. Altsammen er tilgængeligt i menuen til højre 🙂

Go´arbejdslyst

/mads

Skriv dig op til nyhedsbrevet og modtag nyheder fra bruunsgarage! 

You have Successfully Subscribed!