Egentligt var det bare for at kæle lidt ekstra for tingene at jeg valgte at købe KN filter til min Mercedes S500. Men efter de er dumpet ind med posten, er jeg egentlig blevet mere og mere glad for beslutningen.
Jeg kan nu, hver gang jeg vasker motorrummet tage mit KN filter ud og vaske dem igennem.
Grunden til at jeg syntes at dette er nødvendigt er at sådan en 5,5liters V8’er spiser gevaldigt meget luft!
Det kan jeg ihvertfald konstatere ud fra benzinforbruget…
Motoren, i sådan en Mercedes S500, hapser meget luft igennem sig og må den derfor også få tilsvarende meget skidt med ind. Hvilket jeg til min gru måtte sande da jeg fik filterkassen af og fik set på standen af de papirfiltre der sad i bilen.
Et hurtigt regnestykke:
Slagvolume 5,461
Omdr/m. gennemsnit ca. 1500
Daglig transporttid til og fra UNI med stop i børnehaven 1t 15m
Det giver ca. = 307.200 liter luft pr. dag
Sammenlignet spiser fruens Toyota aygo(krone 1) på samme tur ca. 56.150 liter luft pr. dag
Hvilket måske kan forklare nedenstående billede?!?!?
Hvor meget luft spiser din bil?
Lidt mere om KN filter – Hvis man læser om luftfiltre i tuningsbiblen “four-stroke Performance Tuning” af A. Graham Bell. Finder man, at han udelukkende vælger KN filter over alle andre filtre.
Grunden er at de har et målbart højere flow sammenlignet med konkurrenterne.
Dette skyldes de små fibre der er i filter materialet i et KN filter. Egentligt virker fibrene som små oliemættede fangarme der optager de partikler der bliver suget med ind i motorens indsugning.
Han mener at luftstrømningerne får fibrene til at bevæge sig og derfor har man selv om et KN filter er relativt grovmasket en funktion der tiltrækker og optager det snavs der kommer igennem filtret.
De partikler der opfanges i et KN filter materalet kan derefter vaskes ud igen og på den måde kan man genbruge sit KN filter igen og igen.
Her ses hvordan det brugte papirfilter, i min Mercedes S500, er helt sort af partikler der spærre for gennemgangen af frisk luft og derved forringer motorens effekt.
Graham bell har testet KN filter både på racerbanen, i flowbænk og i trafikken. og har konstateret at et KN filter har bedre flow end standard papirsfiltre. Overraskende konkludere A. Graham bell også i bogen at et KN filter giver højere flow i indsugningen på motoren end hvis der slet ikke sad noget filter i Filter kassen!
Dette skyldes at filteret virker som en diffusions element for luft strømnigerne hvilket minimerer turbulens i indsugning systemet. De skape kanter og hjørner der er i indsugningssystemet ødelægger grænselaget.
Tykt grænselag = Turbulens = Lavere flow da turbolæns betyder at grænselaget i luftstrømmen slipper overfladen og derved skaber en større friktion i luften.
Luft der bevæger sig tæt på en overflade står næsten stille, dette næsten stillestående lag kaldes grænselag…
Den stillestående luft tæt på en overflade virker “smørende” for den luft der flyder frit over grænselaget.
Hvis grænselaget slipper overfladen, tumler de stillestående luft molekyler op i den frie luftstrøm og skaber friktion mod de molekyler der kommer med høj fart i den frie luftstrøm.
Hvilket er illustreret i nedenstående Cardboardational Fluid Dynamics (CFD) analyse.
Så når et grænselag slipper en overflade forsvinder den den “smørende” virkning og bidrager derfor til lavere flow.
I fly-verdenen kalder man et, grænselag der bliver så tykt at det slipper emnet, for et stall, måske har du før hørt det ord blive brugt.
Hvis du mangler lidt hyggelig natlæsning og vil vide mere om, hvordan man får det bedste ud af sin motor. Så køb eller ønsk dig hans bog!
Der er masser af god undervisning i bogen. Den er på engelsk men er skrevet i et letlæseligt sprog og selv om man kun har ringe kendskab til hvordan en motor virker, bliver man taget i hånden og vist hvordan alt hænger sammen og man får fortalt hvad der giver bevist effekt og hvilke tiltag der ikke gør.
Måske dukker der en anmeldelse op i “Approved By Mads” serien en dag….
Udskiftningen af filtrene tog mindre end ti minutter. Faktisk var det der var mest tidskrævende, at gøre luftfilterkassen grundigt ren en udskiftningen til KN filter var.
Jeg kan tydeligt mærke forskel på før og efter skiftet af filtret. Ikke nok med, at bilen har fået en lidt mere sprød lyd under belastning så har den også fået en roligere motorgang og det virker som om, at maskinen hurtigere falder til ro efter en koldstart.
Den største bonus ved skiftet til KN filter er, at brændstofforbruget på min daglige pendlertur er forbruget faldet med 1-1,5km/l.
Det er da for vildt!
Det kommer ihvertfald meget bag på mig, at det havde så stor effekt, at skifte til et friskt filter!
Og ja det er klart at når ens filtre så ud som mine, så kan man ikke til skrive al æren for forbedringen til skiftet til KN filter. Men jeg er sikker på, at det mere “åbne” KN filter har bidraget betragteligt til effekten.
Det færdige resultat(eller bare en undskyldning for at vise maskinrummet frem)…
Det kommer bag på mig, hver gang, hvor enorm den motor er! Men det tror jeg da f#¤%&/ at den er, hvis den skal trække 2,5ton Mercedes afsted til 100km/t på 5,5 sekunder 😉
/mads
Hvis du vil læse om flere projekter der vedrører min Mercedes S500 så tjek det ud her! Ellers kan du følge med på mit nyhedsbrev eller på de sociale medier ved at trykke på ikonerne ude til højre i menuen→